петък, 4 май 2018 г.

ДАЧКОВЦИТЕ - ЧУДАТИТЕ ТЕХНИЦИ ОТ УГЪРЧИН

Идеята за сгъваем велосипед и отказът на „Балкан“ – Ловеч през 1950-е
Първата монтажна линия за производство на велосипеди в завод „Балкан“ – Ловеч, 1957 г.

Края на 30-те години на ХХ век е. В един слънчев летен ден от Кирковския върбалак в долния край на Угърчин се чува силен протяжен виещ, с нищо несравним дотогава, звук. Кучетата от околните къщи се разлайват, а съседите наострят уши. Но за кратко - вече са свикнали с чудатостите на  Дачковците. Става дума за двамата братя Дачо и Нешо Шаркови, самоуки изобретатели и техници от Угърчин, които неведнъж са втрещявали угърчинци с чудатите си технически хрумвания. Този път те са закупили абрихт/моторна рендосвачка на дъски/, която изпробват...

За тези забравени чудати техници от Угърчин ще ви разкажем по-надолу.
Дачо се е родил през 1886 г., а Нешо – през 1889 г. Израснали са в бедност и не са имали възможност да получат високо образование, но Нешо е умеел да пише с двете ръце едновременно. Притежавали вродено влечение към техниката и умове, които ги карали постоянно нещо да правят, да изобретяват. Не се знае колко време са учили, но когато отиват в казармата Дачо е обучен за шофьор, а Нешо става фотограф.
Нешо Шарков - 1917г. на Дойран.

Нешо Шарков е фотограф на 34-ти пехотен полк, в който служат много угърчинци по време на Първата световна война. Този полк е в състава на знаменитата 9-та Плевенска пехотна дивизия под командването на генерал Владимир Вазов. При езерото Дойран разгромява едни от най-добрите английски и френски дивизии по време на войната. Нешо Шарков е бил пряк свидетел на тези събития и е запечатал върху фотоплаките не един кадър от тях. За съжаление днес в Угърчин има много малко от направените от него снимки. Някои вече сме поместили в предишни публикации на блога ни, други две ще видите сега.

След Европейската война Нешо открива малко фотоателие в центъра на Угърчин, а Дачо през 1924 г. докарва първия лек автомобил тук. Не е бил негов, по-скоро е искал угърчинци да видят това ново возило на 20-ти век. Продължавали да живеят в малката си къща в Кирковския върбалак. Край нея обаче построили работилница, в която се занимавали с дърводелство и железарство. Едно от първите им творения е дървен велосипед...

Угърчинци от 34-ти пехотен полк, снимани от Нешо Шарков на Дойранските позиции.

През 30-те и 40-те години на 20-ти век Дачо бил наеман от време на  време като шофьор. Разказва се една любопитна случка от битието му на шофьор...
Пътували с камион, нает от един от местните търговци, когото наричали Кьосето. Било август, свечерявало се, минавали през някаква гора. Видели край пътя автомобил с вдигнат капак и човек, който нещо ровел в двигателя. А до колата стоели мъж, жена  и две деца. Дачо спрял камиона и се приближил. Помолили го да помогне, защото колата не искала да запали. След около десетина минути Дачо запалил  двигателя. Доволен собственикът на колата попитал какво да плати. Дачо му поискал 5 лева... Когато се качил обратно в камиона Кьосето му се скарал, че е взел толкова малко пари и му рекъл с тях да си купи едно въже и да се обеси...

Друг път Дачо успял да отстрани повреда в двигател, задвижващ вършачка, след като три дни прекарал под палещите лъчи на слънцето. Платили му много по-малко, отколкото на инженера, представител на фирмата производител, който идвал преди Дачо и не могъл да ремонтира двигателя.
Такива бяха двамата братя - умни, но без търговски нюх и желание да извлекат лична изгода от способностите си. Затова си умряха в бедност.

Мнозина в Угърчин са ги гледали с насмешка, продиктувана обикновено от завист към способностите им, а и от нежеланието на Дачо и Нешо да се облагодетелстват от това. Несериозно се отнесли към тях и в завод „Балкан” в Ловеч, където през 50-те години занесли проект за сгъваем велосипед. Е, 20 години по-късно започва производството на сгъваеми велосипеди, но двамата братя  отдавна били забравени като автори на такава идея.

Сгъваемият велосипед "Балкан" от 1970-е години

Малцина ги помнят днес. Изминаха 50 години, откакто Дачо почина на 20 май 1968 г. Нешо го последва 8 години по-късно на 3 август 1976 г. Прегазен от кола при училището, той прекара последните си дни на легло със зле зараснали крака и рояк мухи за компания. Единственото материално нещо, което му беше останало, бе един двуобективен фотоапарат „Старт”, който стискаше до възглавницата...
Тъжен финал на една история, която в началото обещаваше да е забавна. Но си струваше да я разкажем, защото става дума за съдбата на двама угърчинци, оставили  диря след себе си със своя необикновен живот.
За съжаление не разполагаме със снимки на Дачо Шарков.

Борислав ПАТАРИНСКИ

Няма коментари:

Публикуване на коментар